Home » Mijn visie » Emotie-eten

Zelfbeeld I Emoties I Gedachten I Ontspanning I Voeding I Beweging

Emotie-eten

Ben jij een emotie-eter? Eet jij wanneer je stress hebt, boos bent, verdrietig of misschien wel blij? Is het volgen van een gezond eetpatroon lastig, omdat je telkens 'overvallen' wordt door emoties, die sterker zijn dan de wilskracht om nee te zeggen? En hoe denk je over jezelf? Met welke gedachten 'voed' jij jezelf? Zijn die positief?

Omgaan met emoties

Als jij last hebt van emotie-eten, dan is het belangrijk om te gaan onderzoeken welke triggers voor jou een rol spelen bij eten. Onderzoek vervolgens, zelf, of samen met mij als coach, wat je anders zou kunnen doen bij deze triggers of misschien wel, hoe je je emoties echt kunt leren toelaten. Als je alleen je aandacht richt op een gezond eetpatroon, dan ga je altijd het gevecht aan met de emoties die je een andere kant op sturen. Lukt het je daar verandering in te brengen, dan is daarna de stap naar een gezond eetpatroon veel eenvoudiger.

Eerst je zelfbeeld, dan je leefstijl

Ben jij vooral lief voor anderen? Waarom niet voor jezelf? Welke gedachten komen er bij jou op een dag zoal voorbij en welke laat je jouw waarheid zijn? Ik ben er van overtuigd dat als je eerst dieper aan jezelf werkt (denk daarbij bijvoorbeeld aan het werken aan overtuigingen en je zelfbeeld), dat stappen zoals gezond eten, daarna veel makkelijker zijn.

Blijvend resultaat

Bij een gezond eet- en leefpatroon denken we vaak aan voeding en beweging. Heel belangrijk. Maar ontspanning, voldoende rust, het omgaan met emoties en een positief zelfbeeld, zijn hier evengoed onderdeel van. Leer jezelf lief te hebben. Vanuit die liefde voor jezelf kun je werken naar een blijvend resultaat. 

Wil jij aan de slag? Neem dan contact op.